TOP-25: Cele mai fascinante poduri din lume

0
173
Foto: Pixabay.com

Traversând un pod, ați putea nici măcar să nu vă dați seama că acesta este unul dintre cele mai excepționale poduri din lume. Oamenii mereu și-au dorit un viitor mai bun și de aceea au tot încercat să treacă peste oceane, munți, deșerturi și chiar să cucerească spațiul cosmic.

Curiozitatea este în sângele omului. S-a mai întâmplat ca toate aceste încercări să fie realizate cu atâta eleganță și gust, încât rezultatul să fie unul admirabil și excepțional. Traversarea unui pod este un lucru obișnuit, însă doar în cazul în care acesta nu se află la o altitudine de câteva mii de metri. Aici 25 de poduri care au bătut recorduri, au fost premiate, au o arhitectură remarcabilă și o istorie bogată.

25. Podul Helix, Singapore

Foto: commons.wikimedia.org

Acest pod, care traversează un râu din Singapore, a fost proiectat după imaginea ADN-ului. Podul a fost construit în principal din metal și a fost deschis pentru prima dată în anul 2010. Pentru a evidenția designul unic, podul a fost decorat cu benzi LED care se aprind noaptea.

24. Podul Chapel, Elveția

Foto: commons.wikimedia.org

Podul Chapel din orașul Lucerne a fost construit în anul 1333 și traversează râul Reuss în diagonală. Acesta este cel mai vechi pod din lemn din Europa și are o istorie bogată. În interior podul este decorat cu picturi din secolul al XVII-lea care prezintă evenimente istorice locale. Acum 20 de ani, podul aproape că a fost distrus într-un incendiu. Aproximativ două treimi din întregul pod și 85 din 110 picturi (unele datând din anul 1611) au fost arse. Doar 25 dintre picturile deteriorate au reușit să fie păstrate sau restaurate, iar însuși podul a fost restaurat cu un an mai târziu.

23. Podul Chengyang, China

Foto: commons.wikimedia.org

Acest pod, ascuns pe undeva printre câmpurile de orez din munți, este situat în provincia Guangxi din China și traversează râul Linxi, uneori mai fiind numit „podul vântului și ploii”. Chengyang este format din 5 pagode separate și a fost construit în anul 1916 de populația Dong, care în China a fost o minoritate etnică. Arhitectura tradițională chineză a podului fascinează, însă principala caracteristică a acestuia este că în construcția lui nu a fost folosit nici un cui.

22. Podul Rolling, Anglia 

Foto: commons.wikimedia.org

Acest pod excepțional se află în regiunea Paddington Basin din Londra. În fiecare vineri structura formată din 8 piese se transformă într-un pod, după care revine la poziția inițială pentru a se transforma din nou într-un pod vinerea următoare. Pentru a crea un pod ce se ondulează, a fost folosit un sistem hidraulic. Podul a fost proiectat de Thomas Heatherwick și a fost finalizat în anul 2004. De asemenea, Thomas a proiectat cazanul pentru focul Jocurilor Olimpice de la Londra 2012 și al Jocurilor Paralimpice.

21. Podul Langkawi, Malaezia

Foto: commons.wikimedia.org

Pentru a ajunge la podul Langkawi este nevoie de o telecabină. Această punte pietonală curbată, cu o lungime de 125 de metri, este situată deasupra vârfului Gunung Matchincang, la aproximativ 700 de metri deasupra nivelului mării. După ce ajungeți aici cu telecabina, vă puteți bucura de unele dintre cele mai frumoase atracții turistice ale munților malaysieni și ale pădurilor tropicale. 

20. Podul Gateshead Millennium, Anglia

Foto: commons.wikimedia.org

Podul Gateshead Millennium este situat în orașul Newcastle și este unul excepțional datorită a doi factori. În primul rând, acesta a fost inaugurat în anul 2002 de însăși Regina Angliei, iar în al doilea rând, acesta este unul dintre puținele poduri din lume care se pot înclina. Una dintre părțile podului este pietonală, iar cea de-a doua parte a podului, fiind înclinată, permite bărcilor să circule de-a lungul râului. Podul a primit numeroase premii arhitecturale pentru designul original și practic.

19. Stari Most, Bosnia

Foto: commons.wikimedia.org

Stari Most din Bosnia a fost construit în anul 1566 și a reușit să reziste până în anul 1933 când a început războiul bosniac. Pentru a restaura podul secolului al XVI-lea a fost nevoie de 13 milioane de dolari. Fiind restaurat, podul a fost din nou inaugurat în anul 2004. După tradiție, localnicii sar de pe acest pod în râu. De asemenea, podul a fost recunoscut ca un sit al Patrimoniului Mondial UNESCO.  

18. Podul Akashi-Kaikyō, Japonia

Foto: WikipediaCommons.com

Acest pod este unul dintre cele mai mari structuri din ingineria japoneză și bate recordul ca fiind cel mai lung pod suspendat din lume, având o lungime de 3 911 metri. Construcția a durat 12 ani, iar inaugurarea a avut loc în anul 1998. Akashi-Kaikyō conectează orașul Kobe din prefectura Hyogo cu orașul Iwaya de pe insula Awaju. De fapt, podul nu era planificat să bată recorduri de lungime. În timpul unui cutremur din anul 1955 o parte a acestuia a fost distrusă și inginerii au decis să mai adauge un metru la lungimea totală a podului, prin urmare Akashi-Kaikyō a bătut un record de lungime. Lungimea totală a cablurilor podului este de 300.000 km. Dacă a-ți înconjura Pământul de 7,5 ori ați obține aceeași distanță.

17. Podul Rialto, Italia

Foto: commons.wikimedia.org

Podul Rialto a fost construit în secolul al XV-lea pentru a traversa Marele Canal din Veneția. De fapt, podul există deja de 1181 de ani ca o mică barjă, utilizată pentru a traversa Marele Canal. În anul 1551 autoritățile au solicitat renovarea podului. Unii dintre cei mai faimoși arhitecți din istorie, inclusiv  Palladio și Michelangelo și-au propus proiectele, însă în cele din urmă onoarea i-a revenit arhitectului Antonio da Ponte. Arhitecții au fost sceptici față de proiectul lui Antonia și considerau că structura nu va rezista mult, însă prezicerile nu s-au împlinit. Podul este excepțional și foarte atractiv datorită arhitecturii venețiene clasice. Până în secolul al XIX-lea, Rialto a fost singurul pod care traversa Marele Canal venețian și unica conexiune dintre cele două părți ale Veneției, până când nu au fost construite poduri mai moderne.

16. Podul Slauerhoffbrug, Olanda  

Foto: WikipediaCommons.com

Podul Slauerhoffbrug din Leeuwarden arată destul de ciudat. Din cauza unui număr mare de râuri care traversează întreaga Olandă și a unui număr mare de autovehicule, țara a avut nevoie de un pod care s-ar ridica și ar coborî foarte rapid, pentru a fi util atât șoferilor, cât și marinarilor. Podul a fost construit din fier și oțel în anul 2000 și își schimbă poziția de 10 ori pe zi datorită unui sistem hidraulic.

15. Podul Octavio Frias De Oliveira, Brazilia 

Foto: commons.wikimedia.org

Podul Octavio Frias De Oliveira se află în orașul San Paulo și a fost deschis în anul 2008. Pentru a construi structura a fost nevoie de 5 ani și 450 de muncitori. Podul este unul excepțional datorită formei X care se îngustează la mijloc. Podul are două nivele pentru trafic care se intersectează la mijloc și este decorat cu benzi LED. De sărbători importante precum Crăciunul, podul este luminat și arată ca un pom de Crăciun. 

14. Podul Falkirk Wheel, Scoția

Foto: commons.wikimedia.org

Podul Falkirk Wheel este ceva mai mult decât un design futurist. Acesta este primul și singurul lift naval din lume! Structura se poate roti la 180 de grade și este dotată cu două încuietori în care există tuneluri lungi de 168 metri și care sunt ridicate cu ajutorul a două roți. Navele intră în aceste tuneluri, după care structura se rotește și le ridică spre partea superioară a canalului. Acest pod este o realizare unică a ingineriei moderne datorită modalității excepționale de a conecta două canale și de a transporta nave.

13. Podul Henderson Waves, Singapore

Foto: commons.wikimedia.org

Podul Henderson Waves a fost proiectat astfel încât să imită valurile. Acesta conectează două parcuri din Singapore, parcul Mount Faber Park și parcul Telok Blangah Hill Park. De aici se deschide o priveliște minunată spre natura Singapore-ului. Noaptea podul este luminat, ceea ce adaugă frumusețe designului său neobișnuit. Pentru ca vizitatorii să se bucure de natura înconjurătoare, pe pod există zone de agrement și platforme de vizionare.

12. Podul Siduhe, China

Foto: commons.wikimedia.org

Fiind inaugurat în anul 2009, podul Siduhe este declarat în mod oficial cel mai înalt situat pod din lume și, cel mai probabil, este un coșmar pentru cei cărora le este frică de înălțime. Podul a fost construit la o înălțime de 496 de metri deasupra pământului, adică este mai înalt decât Statuia Libertății, Turnul Eiffel, piramidele din Giza și Big Ben. Localizarea podului a complicat procesul de construcție. Pentru a stabili fundația a existat nevoia de a lansa prin curmătură o rachetă la care s-a atașat mai mult de 1000 de metri de cabluri.  

11. Podul Millau Viaduct, Franța 

Foto: Pixabay.com

Acest pod este inclus în Cartea Recordurilor Guinness drept cel mai înalt pod din lume. Millau Viaduct se ridică la o înălțime de 343 de metri. Podul a primit recunoașterea internațională ca o realizare majoră în domeniul ingineriei, iar în anul 2006 a primit premiul „Construcție excepțională”, una dintre cele mai prestigioase premii arhitecturale. Podul a fost inaugurat în anul 2004 de președintele francez Jacques Chirac, iar valoarea acestuia este de 394 de milioane de euro. 

10. Podul Danyang-Kunshan, China

Foto: commons.wikimedia.org

În timp ce podul Siduhe este cel mai sus situat pod, iar Millau Viaduct este cel mai înalt pod din lume, podul Danyang-Kunshan este cel mai lung pod de pe planeta Pământ. Lungimea lui este de 164 de kilometri. Podul face parte dintr-o cale ferată care circulă între Beijing și Shanghai, unind Danyang de Kunshan. Construcția podului a început în anul 2006 și a durat patru ani, structura fiind inaugurată în anul 2011. Acest proiect a costat 8,5 miliarde de dolari, iar în construcție au fost implicați aproximativ 10 000 de muncitori.

9. Podul lui Moisei, Olanda

Foto: commons.wikimedia.org

Să luăm o pauză de la proiectele voluminoase. Podul lui Moisei este numit astfel, deoarece împarte apa în două părți. Podul inovativ a fost construit într-o cetate a secolului al XVII-lea în timpul unei restaurații. Inițial se plănuia ca podul să fie construit de-a lungul șanțului, însă în acest caz cetatea ar fi prea observabilă pentru dușmani, de aceea arhitecții au dezvoltat o altă idee. Ei au hotărât să ascundă podul de dușmani, situându-l sub linia șanțului, astfel construcția a devenit aproape invizibilă.

8. Podul Khaju, Iran 

Foto: commons.wikimedia.org

Podul Khaju a fost construit de regele persan Shah Abbas al II-lea în secolul al XVII-lea și are 23 de arcade. Podul servește și ca baraj, controlând nivelul râului Zayandeh. Pe pod încă s-au păstrat rămășițele scaunelor de piatră, construite pentru Shah Abbas al II-lea. Aici conducătorul se putea relaxa și admira natura. În centrul podului, special pentru Shah, a fost construit un pavilion, conceput inițial ca o Casă de ceai.

7. Podul din Brooklin, SUA 

Foto: commons.wikimedia.org

Podul din Brooklin a fost construit în anul 1883 și reprezintă un monument istoric național și un simbol distinctiv al New Yorkului. Podul este situat într-un loc perfect, deoarece are pe fundal clădirile zgârie-nori ale New Yorkului care creează o priveliște fascinantă. Podul conectează cartierul Manhattan cu Brooklin și traversează râul East River. Inițial podul era planificat de John A. Roebling, însă acesta a decedat cu puțin timp înainte de înființarea proiectului. Fiul său, Washington Roebling, a continuat munca tatălui său, însă în curând s-a îmbolnăvit și a fost nevoit să urmărească construcția podului dintr-un apartament cu vedere la viitorul pod din Brooklin. Emily Roebling, soția lui, dădea instrucțiuni lucrătorilor și practic a înlocuit în întregime inginerul principal până când structura nu a fost finisată. Podul din Brooklin a fost cea mai mare realizare a ingineriei pentru timpului său și cea mai avansată structură inginerească a secolului al XIX-lea. În anul 1884, P. T. Barnum a condus un grup de animale de circ pe pod, inclusiv un efectiv de 21 de elefanți, pentru a dovedi că podul este trainic.

6. Podul Sydney Harbour, Australia

Foto: commons.wikimedia.org

Podul Sydney Harbour a primit porecla de „cuier”, iar planul de a-l construi a apărut în anul 1815, când Francis Greenway a propus să fie construit un pod care ar uni  țărmurile nordice și sudice ale portului. În anul 1890 proiectele au fost analizate, însă nici unul nu a fost acceptat ca unul potrivit. Mai aproape de primul Război Mondial, oficialii s-au reîntors la proiect. A fost găsit un arhitect, iar în anul 1924 au fost începute lucrările. A fost nevoie de 1 400 de muncitori și 8 ani pentru a ridica structura de 4,2 milioane de lire sterline (6,61 milioane de dolari). În timpul construcției au fost folosite 6 milioane de nituri și 53 000 de tone de metal. Astăzi acesta este unul dintre cele mai cunoscute poduri din lume.

5. Podul lui Alexandru al III-lea, Franța 

Foto: commons.wikimedia.org

„Eleganța” este cel mai potrivit cuvânt pentru a descrie acest pod. Construcția Podului a început în anul 1896 și a finisat în 1900. Acesta a fost construit în stilul Art Nouveau și decorat la margini cu statui ale nimfelor, heruvimilor, cailor înaripați, îngerilor și navelor. De asemenea, podul a fost decorat cu niște felinare de epocă. Prin urmare, a apărut unul dintre cele mai elegante poduri din lume. Deși podul este francez, el a fost numit în cinstea lui Alexandru al III-lea, un împărat rus, și a fost construit în onoarea alianței ruso-franceze. Fiul lui Alexandru al III-lea, Nicolai al II-lea, a pus prima piatră la baza podului. Statuile de aur, bronz și cupru susțin stilul parizian al podului.

4. Podul Banpo, Coreea de Sud

Foto: Pixabay.com

Printre toate podurile moderne și vechi, podul Banpo din Seul este cu adevărat uimitor. De fapt, podul a fost construit în anul 1982, însă în anul 2007 a fost lansat un proiect cu privire la renovarea zonei din preajma râului Han. În timpul zilei, din ambele părți ale podului sunt eliberate jeturi de apă de 190 de tone. Podul este înzestrat cu benzi LED, care își schimbă culoarea în funcție de culorile curcubeului, jeturile de apă mișcându-se în ritmul muzicii. În anul 2008 „havuzul” podului a fost inclus în Cartea Recordurilor Guiness ca cel mai lung havuz de acest gen.  

3. Podul Golden Gate, SUA 

Foto: commons.wikimedia.org

Podul Golden Gate a devenit un simbol al orașului San Francisco și al Statelor Unite ale Americii în întregime. Structura a fost proiectată de inginerul Joseph Strauss și concepută pentru a conecta San Francisco cu județul Marin (Marin County). Construcția podului a început în anul 1933, fiind implicați mii de muncitori. Procesul de construcție a durat 4 ani și a costat 35 de milioane de dolari. Când în anul 1937 podul a fost finisat, Golden Gate a bătut două recorduri, devenind cel mai lung și cel mai înalt pod suspendat.

2. Podul Tower Bridge, Anglia

Foto: commons.wikimedia.org

În secolul al XIX-lea, podul Londrei a fost singura posibilitate de a traversa râul Tamisa. Pe măsură ce Londra creștea, în partea vestică a podului londonez au fost construite mai multe poduri. Când în partea de est a apărut un port foarte aglomerat, a apărut necesitatea de a construi un nou pod. Proiectul a durat 8 ani și a necesitat 432 de muncitor, precum și peste 11 000 de tone de oțel. În anul 1894, Prințul de Wales a inaugurat podul care a devenit o salvare pentru aglomerația din est. Datorită unui design iconic, podul a devenit unul dintre cele mai recunoscute construcții din lume. În ambele părți ale podului sunt situate două turnuri, iar partea de mijloc poate fi ridicată pentru a permite navelor să se deplaseze de-a lungul râului. Astăzi podul este un simbol atât al Londrei, cât și al întregii Marii Britanii.

1. Podul Vecchio, Florența

Foto: commons.wikimedia.org

Ponte Vecchio este un pod medieval din orașul Florența care traversează râul Arno și este foarte vechi, datând din epoca Imperiului Roman. În anul 1333 podul a fost distrus de inundații, însă în anul 1345 acesta a fost restaurat de Taddeo Caddy. În anul 1565, modernizarea podului a fost încredințată lui Giorgio Vasar care a adăugat coridorul superior. Podul este renumit pentru faptul că în loc de balustrade are case. Inițial, acestea au fost ateliere în care au fost tranzacționați comercianții, precum măcelarii și tăbăcitorii. În anul 1593, ei au fost înlocuiți de bijutieri, deoarece de la ateliere era prea mult gunoi și miros urât. Ponte Vecchio a devenit singurul pod din Florența care a supraviețuit celui de-al doilea Război Mondial, deoarece în timpul ocupației Italiei de către naziști, militarii au decis să nu-l atingă.