TOP-15: Cele mai impresionante cratere de impact meteoritic din lume

Oamenii de știință presupun că pe suprafața Pământului anual cad aproximativ 500 de meteoriți, însă doar 5-6 dintre ei sunt destul de mari pentru a fi observați cu radarele meteo. Coliziunile mari care lasă un impact vizibil, din fericire, sunt un fenomen rar și au loc la intervale de mii de ani.

Spre exemplu, asteroizi cu un diametru de 100 de metri cad pe Pământ la aproape fiecare 5 200 de ani. Căderea lor poate cauza apariția unor pâlnii cu un diametru de 1,2 kilometri, eliberând o energie echivalentă cu 3,8 megatone în echivalentul TNT, sau aproape de 1 000 de ori mai puternică decât energia totală a exploziilor nucleare din Hiroshima și Nagasaki.

Căderile asteroizilor mai mari, cu un diametru de 1 kilometru, sunt cu mult mai rare (la fiecare 500 000 de ani), iar coliziunile Pământului cu obiecte care au un diametru de 5 kilometri au loc odată la 20 de milioane de ani. Ultima cădere cunoscută a unui obiect ceresc de 10 kilometri a cauzat moartea dinozaurilor – a avut loc acum 66 de milioane de ani.

În ziua de azi pe Pământ există 188 de cratere cauzate de meteoriți, însă majoritatea dintre ele sunt abia observate. Doar unele dintre ele au evitat eroziunea și intemperiile , având niște caracteristici tipice care rezultă din coliziunea unui meteorit mare cu Pământul. Astăzi veți afla despre 15 dintre cele mai impresionante și spectaculoase cratere.

1. Craterul Meteor din Arizona (sau craterul de impact meteoritic Barringer)

Craterul Berringer, situat în apropierea orașului Winslow din nordul deșertului Sonora (SUA), nu este  doar unul dintre cele mai frumoase cratere din lume, dar și unul dintre cele mai bine păstrate.

Descoperirea acestui crater a devenit un punct de plecare în geologie. Până când Daniel Berringer nu a demonstrat că craterul s-a format în urma unei coliziuni dintre un meteorit și Pământ, geologii nu credeau că meteoriții pot juca un oarecare rol în geologia Pământului.

Chiar și craterele de pe lună erau considerate de origini vulcanice. De când Berringer a făcut această descoperire, în toată lumea s-au început a găsi cratere create de meteoriți.

Diametrul craterului din Arizona este de 1,2 kilometri, iar adâncimea acestuia este de 229 de metri. Marginile craterului se ridică deasupra deșertului la 46 de metri. Craterul s-a format cu 50 000 de ani în urmă în urmă căderii unui meteorit cu diametrul de 50 de metri și cu o greutate de 300 000 de tone.

1. Craterul de impact meteoritic Pingualuit

Craterul Pingualuit este situat în provincia Quebec, Canada. Diametrul acestuia este de 3,44 kilometri. Oamenii de știință consideră că craterul s-a format cu aproximativ 1,4 milioane de ani în urmă.

Pingualuit are 400 de metri în adâncime și se ridică deasupra tundrei care-l înconjoară cu 160 de metri. La adâncimea de 267 de metri craterul este umplut cu apă, formând unul dintre cele mai adânci lacuri de pe teritoriul Americii de Nord. De asemenea, apele acestui lac sunt considerate unele dintre cele mai curate din lume, cu o vizibilitate de până la 35 de metri.

1. Craterul de impact meteoritic Wolfe Creek

Acest crater bine păstrat este situat pe câmpiile din partea nord-estică a Marelui Deșert Nisipos din Australia de vest, cu aproximativ 150 de kilometri mai la sud de orașul Halls Creek.

Dimensiunile craterului sunt de aproximativ 880 de metri în diametru, iar fundul plat al acestuia se află la o adâncime de 55 metri mai jos de marginile craterului și cu aproape 25 de metri sub câmpia de nisip care îl înconjoară.

În centrul craterului cresc niște copaci uimitor de mari, care se alimentează cu umiditatea care rămâne după ploile de vară. Craterul Wolfe Creek a fost format cu 300 000 de ani în urmă.

1. Craterul de impact meteoritic Amguid

Acest crater este situat într-o regiune îndepărtată și greu accesibilă din sud-vestul Algeriei. Craterul de impact meteoritic are aproape 500 de metri în diametru și 65 metri în adâncime. Adevărata adâncime a craterului nu poate fi stabilită cu precizie, deoarece acesta este parțial umplut cu nisipul adus de vânt,.

Partea centrală a craterului este acoperită cu depuneri eoliene care reflectă lumină, astfel încât acesta pare a fi de culoare albă dacă este privit din spațiul cosmic.

Potrivit experților, craterul Amguid putea fi format cu mai puțin de 100 000 de ani în urmă. În orice caz, craterul are mai mult de 10 000 de ani.

1. Craterul de impact meteoritic Aorounga

Craterul Aorunga este situat în deșertul Sahara, în nordul părții centrale a Chadului, într-un alt crater bine conservat. Craterul de impact meteoritic este înconjurat de cercuri concentrice, care, potrivit oamenilor de știință, sunt rezultatul a trei lovituri consecutive ale unui meteorit mare, care s-a împărțit în bucăți înainte de coliziunea cu Pământul. Se crede că ciocnirea a avut loc acum 345 milioane de ani.

1. Craterul de impact meteoritic Lonar

Craterul Lonar se află într-un mic sătuc numit cu același nume din statul indian Maharashtra. Craterul s-a format cu aproximativ 52 000 de ani în urmă, după ce o bucată gigantică de meteorit sau cometă a căzut pe Pământ, prin urmare formându-se un crater de 1,8 kilometri în diametru și 150 de metri în adâncime. Cu timpul, niște mici râulețe au umplut craterul cu apă, formând un lac.

1. Craterul de impact meteoritic Gosse’s Bluff

Craterul de impact meteoritic Gosse’s Bluff se află în sudul Teritoriului de Nord, nu departe de partea centrală a Australiei, la aproximativ 175 de kilometri spre vest de Alice Springs.

Se presupune că craterul s-a format în urma căderii unui asteroid sau cometă cu aproximativ 142 de milioane de ani în urmă. Inițial, marginile craterului erau de 22 kilometri în lățime, însă, afectat de eroziune, s-a deformat. Structura de 180 metri în lungime și un diametru de 5 kilometri este o rămășiță erodată a părții centrale a craterului.

1. Craterul de impact meteoritic Tenoumer

Acest crater este situat în Mauritania, în partea de vest a deșertului Sahara. Tenoumer este un inel aproape perfect cu un diametru de 1,9 kilometri, marginea căruia se ridică la o înălțime de 100 m. Conform calculelor, vârsta craterului Tenaumer este de 10-30 mii de ani.

1. Craterul de impact meteoritic Tswaing

Craterul Tswaing este situat în Africa de Sud, la 40 kilometri nord-vest de Pretoria. Vârsta craterului cu un diametru de 1,13 kilometri și o adâncime de 100 metri este de plus-minus 220 000 – 52 000 ani.

Apele subterane și apele de ploaie au inundat craterul, transformându-l într-un lac bogat în carbonat dizolvat și clorură de sodiu (sare obișnuită), care sunt colectate încă din anul 1956.

1. Craterul de impact meteoritic Roter Kamm

Craterul Roter Kamm (tradus din germana „Range Red”) este o pâlnie cu un diametru de 2,5 kilometri și o adâncime de 130 de metri, care se află în deșertul Namib. Fundul acestuia este acoperit cu nisip până la o sută de metri, astfel încât craterul arată ca o depresiune îngustă. Roter Kamm a fost format cu 4-5 milioane de ani în urmă.

1. Craterul de impact meteoritic Manicouagan

Craterul Manikuagan, situat în Quebec, Canada, este unul dintre cele mai vechi cratere de impact meteoritic cunoscute și cel mai mare crater de impact meteoritic „vizibil”.

Craterul a fost format după ce un meteorit cu un diametru de 5 kilometri a căzut pe Pământ cu 215,5 milioane de ani în urmă.

Craterul are o structură cu mai multe inele de aproximativ 100 kilometri lățime. Inelul interior cu un diametru de 70 kilometri acum este Lacul Manikuagan.

1. Craterul de impact meteoritic Shoemaker

Craterul Shoemaker este situat în partea centrală a Australiei de Vest, la aproximativ 100 kilometri nord-est de orașul Wiluna.

Craterul este o structură geologică circulară cu un diametru de 12 kilometri, partea centrală a acestuia fiind formată din granit arheian. Marginile craterului sunt înconjurate de un inel de roci sedimentare cu un diametru de aproape 30 kilometri.

Potrivit oamenilor de știință, vârsta craterului poate fi de aproximativ 1 630 de ani.

1. Lacurile Clearwater (Clearwater Lakes)

Lacurile Clearwater sunt două lacuri în formă de inel din provincia Quebec, Canada, în apropiere de Golful Hudson, situate în interiorul golurilor a două cratere de impact meteoritic erodate.

Diametrul craterului estic este de 26 kilometri, iar al celui vestic de 36 kilometri. Inițial, se credea că ambele cratere s-au format în aceeași perioadă după o lovitură dublă, însă studierea rocilor topite din ambele cratere sugerează că craterul din est s-a format cu 460-470 milioane de ani în urmă, iar cel din vest cu 286 milioane de ani în urmă.

1. Craterul de impact meteoritic Kaali

Craterul de impact meteoritic Kaali se află în satul cu același nume de pe insula Saaremaa din Estonia. Acesta este unul dintre cele mai tinere cratere de impact meteoritic de pe planetă, fiind format cu doar 7 600 de ani în urmă.

Meteoritul care a format craterul s-a dezintegrat în timp ce intra în atmosferă, lăsând în urma sa 9 cratere pe un teritoriu cunoscut sub numele Câmpul Craterelor Kaali.

Cel mai mare dintre aceste cratere are un diametru de 110 metri și o adâncime de 22 metri. Alte piese de meteorit au format cratere de dimensiuni mai mici, cu diametre de la 12 la 40 de metri.

1. Craterul de impact meteoritic Kamil

Acesta este un alt crater de impact meteoritic, situat în deșertul egiptean. Kamil a fost descoperit doar în anul 2008 cu ajutorul programului Google Planet. Craterul are un diametru de 44,8 metri și o adâncime de aproape 16 metri și a fost creat de un meteorit solid de fier de 1,22 metri lățime și o greutate de 5-10 mii de kilograme. Se presupune că meteoritul a căzut cu aproximativ 5 000 de ani în urmă.

Kamil este un crater unic, având o structură de rază care se observă în jurul craterului. Aceste raze formate dintr-un material ejectat din crater în timpul exploziei, au lăsat în urma sa o structură în jurul locului unde a avut loc explozia.

Asemenea raze sunt frecvente pe Lună sau planete cu un strat atmosferic subțiere, însă extrem de rare pe Pământ, deoarece eroziunile și alte procese geologice le-ar distruge imediat. Se pare că craterul Kamil este unicul de pe planetă care are asemenea raze.

+ Bonus

Lacul Bosumtwi

Lacul Bosumtwi este situat într-un vechi crater de impact meteoritic de 10,5 kilometri lățime, care s-a format acum 1,07 milioane de ani.

Însăși lacul este de dimensiuni mai mici, aproximativ 8 kilometri în lățime, și este unicul lac natural din Ashanti și Ghana.

Acum acest lac este o stațiune turistică populară. Lângă craterul lacului există aproximativ 30 de sate cu un total de aproximativ 70 000 de oameni.