TOP-10: Cele mai profitabile jucării din istorie

0
168

Omul nu este unica specie predispusă de a se juca cu ceva, însă cu siguranță este unica specie care a făcut din jucării o artă. În America, una dintre cele mai atractive jucării a devenit o piatră în cutie de carton numită Pet Rock (piatra – animalul de companie). În timp ce alte primate se pot mulțumi cu jocul în noroi sau cu bastoane, o mulțime de copii, care așteaptă cu nerăbdare cadourile de Crăciun și Anul Nou, cu siguranță nu se vor mulțumi de asemenea distracții primitive. Ei insistă să li se cumpere cele mai populare jucării și nu doresc să asculte scuze precum că părinții nu au reușit să le cumpere jucăria preferată din cauza că toate exemplarele de pe rafturile magazinului deja s-au vândut. Copii știu foarte bine ce vor. Dacă Susie Sutcliffe care locuiește în vecinătate a primit cadou un cuptor de jucărie pentru Barbie, atunci prietena ei o va vrea de asemenea, și ei nu-i pasă în câte rânduri vor trebuia să stea părinții ei și în câte conflicte vor trebui să participe pentru a primi jucăria.

În anii 1960 industria jucăriilor producea o sumedenie de jucării populare care încă și astăzi sunt în vânzare. Totuși, apogeul industria și-a atins-o în anii 1980, când au apărut cele mai bine vândute și moderne jucării. Chiar și în prezent, părinții tot mai mult cedează dorințelor fanatice ale copiilor săi de a primi cele mai recente inovații inventate de oamenii de afaceri foarte șmecheri și ingenioși. Cumpărând de pe rafturi cele mai noi modele de jucării, părinții cheltuiesc o mulțime de bani în fiecare an. Cu toate acesta, unele dintre acele jucării se produc din nou și din nou în fiecare an, iar timpul nu le afectează aproape deloc popularitatea. De fapt, în ciuda apariției noilor jucării cu microcipuri, rămân a fi cele mai populare jucăriile simple. Luând în considerație sezonul de shopping și cadouri care se apropie, să aruncăm o privire asupra jucăriilor care au adus un capital record, fiind unele dintre cele mai întrebate printre copii.

10) «Ecranul magic» (Etch-A-Sketch)

În anul 1960 compania «Ohio Art» a început producția unei noi jucării, drepturile asupra căreia le-a cumpărat recent de la un inventator pe nume Andre Cassagnes care și-a numit invenția „Ecranul magic”. Această jucărie reamintea un ecran de televizor miniatural pe care se putea desena orice, folosind două mici butoane care se mișcau vertical și orizontal, împrăștiind pulberea de aluminiu din interior și creând niște linii negre. Pentru a șterge imaginea era destul doar să scuturi intensiv ecranul și acesta va deveni din nou alb, ideal pentru a desena o altă imagine. Legendarul ecran în ramă roșie de plastic a devenit popular momentan, captivând chiar și adulții cu designul simplu, dar elegant. Construcția era una robustă și de aceea jucăria nu putea fi ușor stricată. Au trecut 50 de ani, însă jucăria a rămas la fel de populară. Din momentul când aceasta a fost produsă pentru prima dată, s-au vândut 100 de milioane de exemplare și numărul continuă să crească.

9) Păpușile Cabbage Patch Kids

Aceste păpuși drăgălașe, cu un cap care reamintește un pepene galben, au apărut pentru prima dată pe piață în sezonul de cumpărături înainte de Crăciunul anului 1983 și au devenit instantaneu lideri în vânzări și cele mai populare jucării la acel moment. Să zicem că aceste păpuși au devenit o senzație este echivalent cu a nu spune nimic. Oamenii stăteau ore întregi în rânduri, se certau și chiar le cumpărau pentru a le vinde pe piața neagră unde acestea nu mergeau mai rău decât cocaina columbiană, doar că nu erau chiar atât de ilegale. Până la aniversarea de 30 de ani, adică în anul 2013, au fost vândute peste 130 de milioane de păpuși Cabbage Patch Kids. Luând în considerație prețul inițial al acestei păpuși care este de 24,99 de dolari (deși acum prețul s-a dublat, în vânzările selective prețul fiind și mai mare), aceste jucării l-au făcut pe creatorul lor mega milionar. În plus, ele rămân unele dintre cele mai preferate de copii și colecționari păpuși din întreaga istorie.

8) «Nintendo NES»

În anul 1985, abia apăruta industrie a jocurilor video se afla într-o poziție foarte neclară. Luând în considerație învălmășeala creată anterior de jocurile precum «Atari» și «Commodore», se părea că existența lor a finisat, neîncepându-se. Însă totul s-a schimbat când a apărut «Nintendo NES», care foarte rapid a devenit cea mai vândută consolă de jocuri video din toate timpurile. Sistemul compact, relativ puternic  pentru acele timpuri, cu o mulțime de jocuri video populare, precum „Mario” și „Zelda”, a devenit un fenomen care a salvat soarta industriei jocurilor video. Din momentul în care aceasta a apărut, jocurile video s-au schimbat pentru totdeauna. De-a lungul întregii sale istorii, s-au vândut mai mult de 60 de milioane de exemplare care aveau prețul inițial de 199,99 de dolari. «Nintendo NES» a reînviat industria jocurilor de unul singur, făcând compania «Nintendo» incredibil de populară și prosperă și aducându-i un câștig de sute de milioane de dolari.

7) Soldatul Joe (G.I. Joe)

Când compania „Hasbro” și-a prezentat în anul 1964 figurina de acțiune Soldatul Joe (un erou american care a existat în realitate), nimeni nici nu și-a putut imagina impactul pe care aceasta o va avea în industria jucăriilor. Băiețeii erau literalmente obsedați de dorința de a avea măcar un singur soldat Joe. Până în anul 1965, Joe reprezenta 75%  de vânzări ale companiei. Figurina este completată cu o uniformă, cizme, cască, pușcă și jetoane pe care le avea soldatul american și a devenit un mare succes. Magazinele nu reușeau să le comande în cantitate destulă. Multe generații de copii au crescut cu această jucărie americană, ale cărei membre se mișcă. Ea a devenit o părticică din cultura americană și a permis copiilor să reproducă în joc războaiele și misiunile secrete care îi amuza ore întregi fără a conștientiza groaza războiului din realitate. Totuși, din cauza războiului din Vietnam care a continuat încă până în anul 1970, „Hasbro” a refăcut figurina soldatului Joe, în stilul „am o armă și plec în aventuri”. Această decizie nu a fost deloc mai rea. Figurina continuă să rămână extrem de populară. Neluând în considerație că mărimea ei s-a modificat, au fost vândute circa 375 de milioane de exemplare.

6) NERF

Jucăria NERF a fost inițial proiectată de compania „Parker Brothers”, după care a fost cumpărată de „Hasbro” la începutul anului 1970. Imperiul NERF de astăzi își are începutul modest într-o singură minge de spumă, care a devenit pe neașteptate foarte popular. Producția NERF a supraviețuit o mulțime de încercări de plagiat, însă continuă să-și răspândească seria de jucării din spumă, care nu este în stare să strice ceva, nici măcar bugetul. Sloganul lor este „NERF sau nimic!”. Versiunile mai târzii includ mingi pentru baschet, fotbal, rugby, pistoale de jucărie care au fost numite „NERF Blasters”, pistoale de apă vândute sub numele de „Super Soakers” și chiar și jocuri video. La momentul dat imperiul „NERF” a vândut sute de milioane din producția sa în toată lumea. Mingea micuță din spumă are toate șansele de a deveni una dintre cele mai populare jucării din toate timpurile, aducând companiei un venit imens. De fapt, această minge marchează în sine expresia „a juca cu atenție” și, cu siguranță, nu va putea răni pe nimeni.

5) Cubul lui Rubik  

Această jucărie este capabilă să-l facă chiar și pe cel mai inteligent om să se simtă stupid în doar 30 de secunde. Cubul lui Rubik este un etalon de aur al unei culturi populare. Puzzle-ul portabil a fost creat în anul 1974 de către un arhitect maghiar pe nume Erno Rubik și a devenit aproape momentan una dintre cele mai populare jucării a tuturor timpurilor. Rubik căuta un model tridimensional care l-ar ajuta să predea principiile geometriei, însă a creat ceea ce putea oferi ore de distracție și chin pentru cei care sunt obsedați de a-l reface. De-a lungul multor ani cubul lui Rubik rămânea popular nu doar printre copii, dar și printre adulți. În total au fost vândute 350 de milioane de exemplare în întreaga lume.

4) Gumă pentru mâini (Silly Putty)

În anul 1943 inginerul companiei «General Electric» pe nume James Wright a încercat să creeze cauciuc sintetic de care aveau nevoie Forțele Armate Americane în timpul celui de-al doilea Război Mondial. Neprivind la faptul că încercările sale au fost fără de succes, el a inventat neintenționat una dintre cele mai populare jucării din istorie. Guma pentru mâini a devenit o jucărie populară printre membrii familiei sale și printre prietenii lui și acest fapt l-a motivat pe Wright să prezinte compoziția amorfă ca o jucărie. Inginerul avut nevoie de foarte mulți ani pentru a convinge producătorii de jucării să-i lanseze invenția. Insuccesul a continuat până James nu a întâlnit-o pe Ruth Fallgatter, proprietara unui magazin de jucării. Femeia a auzit despre guma pentru mâini de la consultantul său publicitar pe nume Peter Hodgson. Ea a început să vândă jucăria în catalogul ei, de unde cumpărătorii o puteau comanda acasă. În curând, guma pentru mâini a întrecut după vânzare celelalte jucării din catalog.

În anul 1950 Hodgson s-a înarmat cu o cantitate mare de gumă pentru mâini, pe care a numit-o «Silly Putty» și a recurs la ajutorul a zeci de studenți de la Universitatea din Yale pentru a o împacheta în conteinere de plastic care aveau forma unor ouă, iar restul este deja o istorie. Hodgson a reușit să convingă «Doubleday» și rețeaua de magazine «Nieman-Marcus» din New York să-i cumpere producția. Scriitorul unei reviste populare din New York a găsit această jucărie în unul din chioșcurile «Doubleday» și a scris o recenzie fantastică, care, de fapt, a lansat succesul gumei pentru mâini.  În anul 1968, astronauții navei spațiale Apollo 8 au luat această gumă cu sine pe orbita lunară. În fiecare an, în întreaga lume, se vând zeci de milioane de gume împachetate în cutii în formă de ou, deja aproape 50 de ani. O simplă întâmplare a dus la apariția uneia dintre cele mai populare jucării din istorie.

3) Mașina de jucărie Hot Wheels

În anul 1968 piața mașinilor de jucării se afla sub influența covârșitoare a producătorului britanic «Lesney Products» și a colecției de mașinuțe de mărimea unei cutiuțe cu chibrituri «Matchbox line» (mai târziu cumpărată de compania „Mattel”), care au devenit foarte populare. Eliot Handler, unul dintre cei 3 fondatori ai companiei „Mattel”, a decis să participe în competiția pentru cel mai bun producător pe piață și a lansat producția unor mașinuțe miniaturale pur americane. În acel an au fost produse 16 modele diferite (printre care era faimosul Camaro). Reacția cumpărătorilor a fost momentană. Mașinuțile miniaturale se vindeau cât selectiv, atât și în seturi cu niște piste din plastic pe care mașina putea fi condusă, fapt pentru care „Hot Wheels” s-a evidențiat încă mai mult printre concurenți. Jucăriile au niște detalii foarte realistice, sunt aprins colorate și foarte rezistente și, probabil din această cauză, au devenit clasice. Fiecare automobil poate fi procurat și astăzi cu aproximativ un dolar. „Hot Wheels” se adună în colecții întregi, fapt care contribuie la popularitatea lor. S-a calculat că „Mattel” a vândut mașinuțe în sumă de miliarde de dolari și, cel mai probabil, vânzările nu vor scădea curând, chiar dacă seria este pe cale să-și sărbătorească aniversarea de 50 de ani.

2) Lego

Denumirea constructorului Lego provine de la cuvintele daneze „leg godt” care înseamnă „joacă bine”. În ziua de astăzi Lego se asociază cu copilăria la fel ca și zâmbetele fără dinți și vânătăile de pe genunchi. În anul 1949 compania Lego a prezentat cărămizile din plastic cu sistem de cuplare (Automatic Binding Bricks), care au devenit baza blocurilor de construcție Lego în anul 1953. Natura primitivă a cărămizilor Lego este bazată pe rigiditate. Constructorul Lego a ajuns a fi una dintre cele mai preferate de copii jucării. Curând produsele companiei au devenit și mai populare, odată cu apariția unor modele mai complexe, care includ figurine legendare precum eroii filmului „Star Wars” și multe altele. Este imposibil să numeri câte exemplare de constructore Lego sunt împrăștiate pe planetă, însă cu siguranță putem să spunem că această companie este cel mai mare producător de jucării de pe Pământ. În fiecare săptămână compania obține un venit de zeci de milioane de dolari.

1) Barbie

Acest punct cu siguranță nu va uimi pe nimeni, deoarece păpușile Barbie sunt iubite de toți. Când compania „Mattel” a prezentat în anul 1959 o păpușă brunetă, subțire și care la prima vedere nu se deosebește cu nimic, ea nici nu și-a putut imagina că jucăria va clădi un nou imperiu. Ruth Handler, președintele companiei „Mattel”, a urmărit cum propria sa fiică pe nume Barbara, se juca cu niște păpuși de hârtie și a decis să creeze ceva mai durabil. Așa a apărut păpușa Barbie, o păpușă adolescentă în vogă, completată de un bikini bicolor si un păr luxuriant. Jucăria a devenit extrem de populară. În primul an au fost vândute mai mult de 350 000 de păpuși. De atunci Barbie a cucerit întreaga lume. Până la momentul de față au fost vândute mai mult de un miliard de exemplare. Barbie este Regina, Regele și Jokerul lumii jucăriilor, aducând companiei „Mattel” un profit de miliarde de dolari. În plus, păpușa a intrat în inima copiilor din întreaga lume și a devenit cea mai bine vândută jucărie din toate timpurile.