TOP-25: Cele mai neobișnuite stele din Univers

Foto: Wikipedia Commons.com

În acest articol urmează să vă vorbim despre cele mai neobișnuite stele din Spațiul Cosmic. S-a estimat că în Univers există aproximativ 100 de miliarde de galaxii și aproximativ 100 de miliarde de stele în fiecare galaxie. Luând în considerație acest număr imens, cu siguranță printre ele trebuie să existe și stele neobișnuite. Deși o mare majoritate se aseamănă între ele, unele diferă în dimensiuni, greutate sau comportament. Folosind telescoape moderne, oamenii de știință continuă să studieze stelele pentru a înțelege mai bine cum funcționează Universul și a descoperi noi taine. Deci, aici 25 de stele stranii care au uimit savanții și urmează să vă uimească și pe voi.

1. UY Scuti
Foto: commons.wikimedia.org

Considerată a fi o stea supergigantă, UY Scuti este într-atât de mare, încât poate să înghită steaua noastră, o jumătate dintre planetele din vecinătatea noastră și aproape întregul nostru Sistem solar. Raza ei este de aproximativ 1700 de ori mai mare decât raza Soarelui.

1. Steaua Matusalem
Foto: commons.wikimedia.org

Steaua Matusalem, de asemenea numită HD 140283, și-a meritat din plin numele. Unii consideră că vârsta ei este de 16 miliarde de ani, un fapt foarte confuz, căci Big Bang-ul (marea explozie) a avut loc cu numai 13,8 de miliarde de ani în urmă. Astronomii au încercat să utilizeze niște metode mai avansate pentru a determina adevărata ei vârstă, însă până și acum consideră că ea nu este mai tânără de 14 miliarde de ani.

1. Obiectul Thorne-Zytkow
Foto: Wikipedia Commons.com

Inițial, existența acestui obiect era doar o presupunere de-a lui Kip Thorne și Anna Zytkow. El reprezintă două stele, una supergigantă și una neutronică, unite într-o singură stea. Candidatul potențial la rolul acestui obiect a primit denumirea de HV 2112.

1. R136a1
Foto: flickr

Deși UY Scuti este considerată cea mai mare stea cunoscută de om, R136a1 cu siguranță este una dintre cele mai grele stele din Univers. Masa ei este de 265 de ori mai mare decât cea a Soarelui și acest fapt o face deosebită, căci oamenii de știință nu pot spune cu siguranță cum ea putea fi formată. Teoria de bază spune că R136a1 putea fi formată prin fuziunea mai multor stele.

1. PSR B1257+12
Foto: en.wikipedia.org

Majoritatea exoplanetelor din Sistemul solar al PSR B1257 + 12 sunt scăldate mortal în radiația vechii lor stele.  Un adevăr surprinzător despre această stea este că ea este un „zombie”, un pulsar care a murit, deși nucleul ei încă mai funcționează. Radiația emanată de nucleu a omorât tot ce a existat vreo dată în jurul ei.

1. SAO 206462
Foto: flickr

Compusă din două brațe spirtoase și cu o lungime de 14 milioane de kilometri, SAO 206462 este cu siguranță o stea stranie și unică în Univers. În timp ce unele galaxii, după cum se cunoaște, au brațe, stelele, de regulă, nu le au. Oamenii de știință consideră că această stea este în proces de a crea niște planete.

1. 2MASS J0523-1403
Foto: Wikipedia Commons.com

2MASS J0523-1403 este una dintre cele mai mici stele din Univers și se află la doar 40 de ani lumină depărtare. Din cauza că este mică în dimensiune și greutate, oamenii de știință presupun că vârsta ei poate fi de 12 trilioane de ani.

1. HE 2359-2844 și HE 1256-2738
Foto: ommons.wikimedia.org

Recent oamenii de știință au descoperit niște stele care au o cantitate foarte mare de plumb în atmosferă, fapt care creează nori groși și grei în jurul lor. Ele sunt numite HE 2359-2844 și HE 1256-2738 și sunt situate la 800-1000 de ani lumină de la Terra. Oamenii de știință încă nu au înțeles cum ele s-au format.

1. RX J1856.5-3754
Foto: Wikipedia Commons.com

Încă din naștere stelele neutronice încep să piardă din energie și să se răcească non-stop. Este foarte straniu că o stea neutronică de o vârsta de 100 000 de ani, cum este RX J1856.5-3754, poate fi într-atât de fierbinte, nedemonstrând nici un semn de activitate. Oamenii de știință consideră că materialul interstelar este reținut de câmpul gravitațional foarte puternic al stelei,  formând energie destulă pentru a încălzi steaua.

1. KIC 8462852
Foto: Wikipedia Commons.com

Sistemul stelar KIC 8462852 a atras atenția SETI (în română: Căutarea Vieții Extraterestre Inteligente) și a astronomilor datorită comportamentului său neobișnuit din ultima vreme. Uneori el se întunecă cu 20%, fapt care poate însemna că ceva se învârte în jurul lui. Desigur, unii cred că acest fapt este provocat de prezența extratereștrilor, însă o altă explicație se referă la o bucată de meteorit care a luat aceeași traiectorie ce și steaua.

1. Vega
Foto: Wikipedia Commons.com

Vega este a cincea cea mai luminoasă stea de pe cer, însă nu acest fapt o face neobișnuită. Viteza mare de rotația a acestei stele (960 600 kilometri pe oră) i-a dat forma unui ou, ci nu a unei sfere precum e Soarelui nostru. De asemenea, pe Vega pot fi urmărite variații de temperatură, zona ecuatorului fiind mai rece.

1. SGR 0418+5729
Foto: commons.wikimedia.org

Magnetul care se află la 6 500 ani lumină de Terra, SGR 0418 + 5729, are cel mai puternic câmp magnetică din Univers. Straniu este că această stea nu corespunde imaginii magnetarilor tradiționali care au câmpul magnetic la suprafață la fel ca și stele neutronice obișnuite.

1. Kepler-47
Foto: Wikipedia Commons.com

În constelația Cygnus, la 4 900 ani lumină depărtare, astronomii au descoperit pentru prima dată niște planete care se rotesc în jurul a două stele. Știute ca sistemul Kelper-47, stelele care se învârt pe orbită se ascund una pe alta la fiecare 7,5 zile. Una dintre stele are cam aceeași mărime ce și Soarele nostru, însă este doar 84% la fel de luminoasă.

1. La Superba
Foto: commons.wikimedia.org

La Superba este o altă stea masivă care se află la 800 de ani lumină distanță. Este de aproximativ 3 ori mai grea decât Soarele nostru și are patru unități astronomice în dimensiune. La Superba este într-atât de strălucitoare încât poate fi văzută de pe Pământ cu ochiul liber.

1. MY Camelopardalis
Foto: commons.wikimedia.org

MY Camelopardalis era considerată o stea solitară, însă mai târziu s-a aflat că în apropiere are o stea care aproape o atinge. Aceste două se unesc încetișor pentru a forma o singură stea. Nimeni nu știe când ele se vor contopi integral.

1. PSR J1719-1438b
Foto: Wikipedia Commons.com

De fapt, PSR J1719-1438b nu este o stea, deși a fost cândva. Când încă era o stea, straturile ei exterioare au fost supte de o altă stea, transformând-o într-o mică planetă. Un adevăr încă mai surprinzător este că acum această planetă uriașă este de 5 ori mai mare decât Terra.

1. OGLE TR-122b
Foto: commons.wikimedia.org

De regulă, toate planetele sunt niște pietricele în comparație cu o stea medie, însă OGLE TR-122b este cam de aceeași mărime cu Jupiter. Adică este cea mai mică stea din Univers. Oamenii de știință consideră că ea a apărut ca o stea pitică cu câteva miliarde de ani în urmă. OGLE TR-122b este prima stea de dimensiuni comparabile cu o planetă descoperită vreo dată.

1. L1448 IRS3B
Foto: commons.wikimedia.org

Astronomii au descoperit un sistem format din trei stele L1448 IRS3B, când el a început abia să se formeze. Folosind telescopul ALMA din Chile, ei au urmărit cum 2 stele tinere se învârteau în jurul unei stele mai vechi. Astronomii consideră că aceste două stele tinere au apărut în urma unei reacții nucleare cu gazul care se rotește în jurul stelei.

1. Mira
Foto: Wikipedia Commons.com

Mira, de asemenea cunoscută sub numele Omicron Ceti, se află la 420 de ani lumină de noi și este considerată neobișnuită din cauza luminii sale permanent fluctuante. Oamenii de știință consideră că această stea este pe cale de moarte. Un adevăr mai uimitor este că această stea se mișcă în spațiu cu o viteză de 130 km pe secundă și are o coadă care se întinde de-a lungul câtorva ani lumină.

1. Fomalhaut-C
Foto: Wikipedia Commons.com

Dacă considerați că sistemul cu două stele a fost într-adevăr curios, atunci, cel mai probabil, v-ar fi interesant să aflați și despre Fomalhaut-C. Acesta este un sistem din 3 stele la doar 25 de ani lumină depărtare. Deși sistemele cu 3 stele nu sunt deloc rare în Univers, aceasta este neobișnuită din cauza că stelele sunt poziționate departe una de alta – o anomalie. Steaua Fomalhaut-C este în special departe de A și B.

1. Swift J1644+57
Foto: Wikipedia Commons.com

Foamea găurilor negre este ilizibilă. În cazul cu steaua Swift J1644 + 57, o gaură neagră din apropiere s-a trezit și a înghițit-o. Oamenii de știință au făcut această descoperire în anul 2011, folosind razele X și undele radio. Pentru ca lumina să ajungă la Pământ au fost nevoie de 3,9 miliarde de ani lumină.

1. PSR J1841-0500
Foto: Wikipedia Commons.com

Cunoscute pentru lumina constant pulsantă, pulsarii sunt și niște stele care se învârt foarte rapid și foarte rar se opresc. Însă PSR J1841-0500 a uimit oamenii de știință prin faptul că a pulsat doar 580 de zile. Savanții consideră că studierea amănunțită a acestei stele ar putea explica modul în care funcționează pulsarii.

1. PSR J1748-2446
Foto: Wikipedia Commons.com

Cel mai ciudat lucru despre steaua PSR J1748-2446 este că ea se rotește mai rapid decât oricare alt obiect din Univers. Steaua are o densitate de 50 de trilioane de ori mai mare decât a plumbului. În plus, câmpul ei magnetic este de un miliard de ori mai puternic decât cel al Soarelui nostru. Pe scurt, este o stea înnebunitor de hiperactivă.

1. SDSS J090745.0+024507
Foto: Wikipedia Commons.com

SDSS J090745.0 + 024507 – este numele ridicol de lung al unei stele care „a evadat” din galaxia noastră. Datorită unei găuri negre super masive steaua a fost aruncată de pe orbita sa și se mișcă destul de rapid pentru a ieși din Calea Lactee. Să sperăm că nici o stea asemănătoare nu se va îndrepta spre Terra.

1. Magnetar SGR 1806-20
Foto: Wikipedia Commons.com

Magnetar SGR 1806-20 – este o putere groaznică care există în Univers. Astronomii au descoperit o lumină la 50 000 de ani lumină într-atât de puternică, încât s-a reflectat  de la lună și a iluminat în atmosferă. Această explozie solară a trezit noi întrebări în mințile oamenilor de știință. Oare nu putea o lumină asemănătoare să fi fost motivul dispariției vieții de pe Pământ?