De cele mai multe ori nu observăm culorile unor obiecte pe care le întâlnim în viața de zi cu zi. Cu toate acestea, am observa imediat dacă culorile acestora brusc s-ar schimba.
Spre exemplu dacă autobuzul școlar ar deveni de culoare albastră, avioanele ar deveni verzi, automobilele ar avea anvelope roșii sau dacă luminile semafoarelor ar deveni maro.
Inconștient așteptăm ca avioanele să fie de culoare albă, anvelopele automobilelor să fie negre, iar autobuzele școlare galbene. De cele mai multe ori, culorile anumitor obiecte din viața de zi cu zi au fost alese dintr-un anumit motiv, uneori fiind vorba despre practicitate, iar alteori motivul fiind anumite evenimente istorice.
10. De ce culorile semaforului sunt roșu, galben și verde?
Inițial semaforul a fost inventat pentru a rula trenurile. În timpurile vechi acesta avea doar două culori, roșu pentru oprire și alb pentru plecare. Culoarea verde a fost adăugată mai târziu, semnificând „Atenție!”. Într-un așa mod, roșu semnifica „Stai!”, verde – „Atenție!”, iar alb „Mergi!”. Cu toate acestea, în curând culoarea albă a devenit problematică, deoarece conducătorii de tren o confundau cu o stea îndepărtată sau un alt obiect ce luminează alb.
Companiile de transport feroviar au observat acest lucru și au decis să schimbe lumina albă pe lumina verde. Acum roșu însemna „Stai!”, iar verde „Mergi!”. Supraveghetorii traficului rutier au început și ei să utilizeze semafoarele când au apărut vehiculele.
Cu toate acestea, pe lângă cele două culori deja existente, aceștia au decis să includă și culoarea galbenă care însemna „Atenție!”. Galbenul a fost ales pentru că are lungimea de undă mai mică decât roșu, dar mai mare decât verde. Astfel, datorită acestei diferențe, roșu era mai vizibil la distanță, iar galbenul era mai puțin vizibil decât roșu, însă nu și decât culoarea verde.
9. De ce taxiurile sunt de culoare galbenă
Se consideră cu taxiurile trebuie să fie galbene, deși nuanțele pot varia în dependență de regulile locale. În timp ce unele state, cum ar fi New York, cer ca taxiurile să fie doar de culoare galbenă, în alte state acestea pot avea o culoare diferită. Însă, de ce galben? Totul se datorează unui om de afaceri pe nume John Hertz care a creat o companie de prestare a serviciilor de transport numită Hertz. Câteva decenii în urmă taxiurile erau galbene fără excepție. De fapt, primele taxiuri ale New York-ului erau de culori diferite, îndeosebi se întâlneau taxiuri verzi și roșii. Totul s-a schimbat în anul 1915, după ce John Hertz și-a deschis compania în orașul Chicago. Compania Hertz a finanțat o cercetare pentru a determina care este cea mai potrivită culoare din punct de vedere a vizibilității pentru un taxi.
Cercetarea a arătat că galbenul este una dintre acele culori. Așa au apărut taxiurile galbene. În scurt timp, alte companii de taxi au observat strategia lui Hertz, în cele din urmă vopsindu-și taxiurile în culoarea galbenă. Culoarea a devenit atât de răspândită, încât unele state precum New York au solicitat ca toate taxiurile să fie vopsite în culoarea galbenă. Este interesant faptul că Hertz nu a fost primul om care și-a vopsit taxiurile în culoarea galbenă. În anul 1909 la fel a făcut și Albert Rockwell. În anul 1912, Rockwell chiar și-a numit compania de taxi Yellow Taxicab Co. Cu toate acestea, Albert nu a avut vreun motiv practic de a-și colora taxiurile în galben. El a ales această culoare doar pentru că galbenul îi plăcea soției lui.
8. De ce autobuzele școlare sunt de culoare galbenă, cu litere negre și acoperișul alb
Conform legilor Statelor Unite ale Americii, autobuzele școlare trebuie să fie de culoare galbenă. Această lege chiar a creat o nuanță de galben numită „galbenul autobuzului școlar”. Nuanța este reală și a fost numită astfel în onoarea autobuzelor școlare. De fapt, culoarea autobuzului este un amestec de galben și oranj. Până la apariția acestei legi americane, autobuzele școlare erau vopsite în nuanța galbenă de lămâie. „Galbenul autobuzului școlar” a fost ales în timpul unei conferințe din anul 1939 pentru a determina o caracteristică unică a autobuzelor școlare americane. Participanții la conferință au optat pentru culoarea galbenă, deoarece obiectele ce au o asemenea culoare pot fi ușor observate de la distanță. Cercetările au arătat că galbenul poate fi observat chiar dacă nu este în vizorul nostru. Participanții la conferință au numit culoarea aleasă „national school bus chrome”, însă mai târziu au redenumit-o în „school bus yellow”.
Adesea, autobuzele școlare de culoare galbenă mai au și niște litere negre, deoarece această culoare este cea mai distinctă pe fundalul galbenului. Acoperișul acestor autobuze de cele mai multe ori este alb, în unele contexte această culoare fiind considerată lipsă. Pentru acoperiș a fost aleasă culoarea albă, deoarece aceasta reflect lumina solară mai bine decât celelalte culori. Dacă acoperișul ar fi de culoare neagră, acesta ar absorbi lumina solară și ar supraîncălzi salonul autobuzului.
7. De ce mașinile pompierilor sunt de culoare roșie
Inițial, toate mașinile pompierilor erau de culoare roșie. Cu toate acestea, în zilele noastre culoarea depinde de regulile locale și cerințele față de departamentul pompierilor. Motivul pentru care mașinile pompierilor erau roșii sunt neclare, iar explicațiile sunt foarte contradictorii. Unele surse susțin că primele mașini ale pompierilor erau roșii, deoarece această vopsea era cea mai ieftină dintre toate. Pe atunci departamentele pompierilor erau formate din voluntari neremunerați, de aceea pompierii nu aveau destule resurse financiare pentru a le cheltui pe o vopsea scumpă. Astfel, departamentul și-a pictat vehiculele cu cea mai ieftină vopsea pe care au putut să o obțină.
A doua teorie este contradictorie. Aceasta spune că prima mașină a pompierilor de culoare roșie a apărut ca rezultat a unei competiții între diviziunile de pompieri. Cel mai probabil, aceste grupuri, de asemenea, erau formate din voluntari. Cu toate acestea, unele departamente au dorit să se evidențieze, de aceea au cumpărat cea mai scumpă vopsea pe care au putut-o găsi, aceasta dovedindu-se a fi roșie. A treia teorie spune că mașinile timpurii ale pompierilor au fost vopsite în culoarea roșie pentru a se putea evidenția printre alte vehicule. De aceea, pompierii au ales o culoare care era mai vizibilă și chiar unică, deoarece în acele timpuri aproape toate mașinile erau de culoare neagră. Cu toate acestea, această teorie este controversată, deoarece culorile precum galbenul și verdele deschis sunt mult mai observabile decât culoarea roșie.
6. De ce trecerea pentru pietoni este de culoare alb-negru
La sfârșitul anilor 1940, guvernul britanic a lansat un experiment la nivel național pentru a determina cele mai bune culori pentru a marca trecerile pietonale. Experimentul a devenit o necesitate după o serie de accidente cu participarea pietonilor și vehiculelor. În acea perioadă, Marea Britanie s-a confruntat cu o creștere bruscă a automobilelor personale. Acest fapt a devenit o problemă, deoarece șoferii adesea loveau pietonii care încă nu erau obișnuiți să împartă drumurile cu mașinile. Guvernul a creat mai multe puncte de trecere pentru pietoni, însă acestea nu au redus accidentele. Motivul a fost faptul că intersecțiile au fost marcate cu pini metalici care s-au dovedit a fi aproape invizibili pentru șoferi.
Mai târziu, Guvernul a decis să utilizeze marcaje colorate pentru treceri și a lansat un experiment pentru a identifica cele mai bune culori. S-a constatat că cea mai potrivită combinație de culori pentru a marca trecerile este alb-negru. Șoferii puteau observa trecerea de la o distanță mare, iar pietonii se evidențiau foarte bine pe un asemenea fundal. Trecerea pentru pietoni și-a primit denumirea de „zebră” doar după ce Jim Callaghan, un membru al parlamentului, a trecut în timpul experimentului pe o trecere de pietoni alb-negru și a remarcat că aceasta reamintește o zebră. Prima „zebră” oficială a apărut la data de 31 octombrie a anului 1951.
5. De ce hidrantul de incendiu exterior este de culoare roșie
În trecut, culoarea roșie a fost culoarea oficială a hidrantul de incendiu exterior, însă astăzi acesta poate fi de diverse culori. Deși majoritatea hidranților de incendiu astăzi au diverse culori aprinse, pentru a fi observate de trecători, culoarea vopselii nu este mereu întâmplătoare. Spre exemplu, culoarea galbenă a hidranților de incendiu indică faptul că hidrantul este conectat la sistemul public de aprovizionare cu apă, în timp ce culoarea purpurie indică faptul că hidrantul se alimentează de la un lac sau iaz. În plus, culoarea mai poate vorbi și despre câți litri de apă hidrantul poate elibera într-un singur minut.
Cei mai puternici hidranți sunt de culoare albastră. Ei pot livra cel puțin 5 680 de litri de apă pe minut. Culoarea verde a hidrantului indică faptul că acesta poate livra de la 3 785 până la 5 680 de litri de apă pe minut. Hidrantele de culoare oranj livrează 1 890 – 3 785 litri de apă pe minut, iar hidranții roșii livrează mai puțin de 1 890 de litri de apă pe minut.
4. De ce aeronavele sunt de culoare albă
Majoritatea aeronavelor civile sunt de culoare albă și există câteva motive pentru care s-a ales anume această culoare. În primul rând, prețul. Vopseaua este destul de scumpă, iar o singură vopsire a avionului va costa de la 50 000 până la 200 000 de dolari americani. Vopsirea aeronavelor ar putea fi prea scumpă pentru o companie aeriană low-cost care achiziționează aeronave de la companii mai mari. Vopseaua albă economisește bani și rămâne neuzată mai mult timp decât alte culori.
De asemenea, culoarea albă este preferată de companiile aeriene, deoarece aceasta reflectă lumina solară. O culoare mai închisă ar absorbi lumina și ar supraîncălzi salonul avionului. În același timp, culoarea albă reduce riscul radiației și protejează părțile importante ale aeronavei, precum nasul avionului în care este localizat radarul. Vopseaua albă permite angajaților companiei aeriene să detecteze mai rapid crăpăturile, scurgerile și loviturile. În plus, păsările disting mai bine culoarea albă, de aceea mai rar se lovesc în avion. Și, nu în ultimul rând, părțile albe ale avioanelor pot fi mai ușor găsite pe teren sau în apă în caz de accident.
3. De ce hârtia igienică este de culoare albă
Hârtia igienică este aproape mereu albă, deoarece a fost înălbită. Din același motiv, hârtia obișnuită pe care scriem la fel este albă. În caz contrar, foile de hârtie sau hârtia igienică ar fi de culoare gri-maroniu. Este clar deja că hârtia pe care scriem este albă, astfel încât scrisul să fie ușor vizibil. Însă de ce aceeași se face și cu hârtia igienică? Înălbirea costă bani și face hârtia igienică mai scumpă. În plus, acesta este un produs de unică folosință. Deci, care ar fi motivul pentru care hârtia igienică se înălbește?
Există două motive. În primul rând, producătorii înălbesc hârtia pentru a elimina lignina. Lignina face lemnul tare și ar face același lucru cu hârtia. Este puțin probabil că cineva și-ar dori ca hârtia igienică să fie tare, de aceea aceasta este înălbită. Un al doilea motiv este faptul că oamenii consideră toate obiectele albe curate. Iată de ce producătorii înălbesc hârtia igienică chiar dacă aceasta nu conține lignină. În plus, un produs ne înălbit ar fi de cele mai diverse nuanțe, deoarece provine din locuri diferite.
2. De ce inițial mingile de fotbal erau maronii, iar astăzi sunt alb-negru
Primele mingi de fotbal erau de culoare maro-roșcată, deoarece aceasta este culoarea pielii naturale. Astfel, producătorii de mingi adesea lăsau culoarea neschimbată. O minge de culoare maro-roșcată a fost folosită și la Cupa Mondială, fiind înlocuită abia în anul 1970 pe o minge de culoare alb-negru. FIFA s-a adresat companiei Adidas pentru ca acesta să creeze o minge alb-negru, deoarece în acele timpuri Cupa Mondială a început să fie difuzată la televizor, iar telespectatorilor le-ar fi fost greu să urmărească mingea din cauza că televizoarele nu erau încă colorate. Adidas a ales culoarea albă combinată cu negru, deoarece petele negre permiteau telespectatorilor să determine direcția mingii la televizoare alb-negru.
În cadrul companiei Adidas mingea era numită Telstar, prescurtat de le „television star” (vedeta televiziunii). Cu toate acestea, unele surse spun că denumirea „Telstar” provine de la denumirea satelitului Telstar, care era utilizat pentru a difuza Cupa Mondială în întreaga lume.
1. De ce inițial anvelopele erau albe, iar acum sunt negre
Inițial anvelopele automobilelor erau de culoare albă, deoarece culoarea naturală a cauciucului este albă. Acestea se uzau foarte repede, își pierdeau manevra și crăpau fiind lovite de razele ultraviolete. Aproximativ în anul 1917, producătorii de anvelope au rezolvat această problemă, adăugând negru de fum în anvelope.
Negrul de fum imediat a rezolvat mai multe probleme în legătură cu anvelopele albe. Iată de ce anvelopele de culoare neagră nu se uzau nici după mii de kilometri, în timp ce anvelopele albe necesitau a fi înlocuite deja după 8 000 de kilometri parcurși. Negrul de fum a fost o soluție excelentă și, în cele din urmă, a dat și culoare permanentă anvelopelor.